Wellness als wapen tegen Corona.

15/01/2021

Beste saunaliefhebber,

2020 ligt nu officieel achter ons. 2021 zal een overgangsjaar worden naar betere tijden. Hoewel de lockdown ook in België wordt verlengd, weten we dat experten mogelijke versoepelingen aan het voorbereiden zijn. De snelheid van een (inter)nationaal vaccinatieplan zal hierbij wellicht een belangrijke rol spelen.

Van zodra experten en politiekers beslissen richting versoepelingen te gaan inzake de huidige Covid-19 maatregelen, zijn wij – uitbaters van wellnesscentra over het hele land – ervan overtuigd vooraan in de rij te mogen staan, en dit omwille van enkele zeer gegronde redenen.

Zo is een saunacomplex allereerst een gecontroleerde omgeving waar sociaal contact bewust wordt ontmoedigd. (Naakt) wellnessen doe je doorgaans met twee, met je partner of een vriend(in). Daar komt bij dat het opgestelde sectorprotocol een beperkte bezetting voorschrijft, wat contact tussen mensen onderling tot het uiterste minimum beperkt.

Bovendien houdt het virus niet van hoge temperaturen en nog minder van chloor, wat intussen wordt bevestigd door de Wereldgezondheidsorganisatie: “Heat at 56 °C kills the SARS coronavirus at around 10.000 units per 15 min. (quick reduction)”. Op 75 °C overleeft het virus slechts 3 minuten. Mede dankzij een onderzoek bij onze noorderburen – dat duidelijk aangeeft dat een goed geventileerde zwembadzone virusvrij is – durven we te stellen dat saunacentra veilig zijn.

Maar misschien nog belangrijker dan eender welk argument: een sauna boost je weerstand en een wellnessbezoek is minstens even goed voor je mentale gezondheid. We moeten niet vertellen dat deze laatste de voorbije maanden enorm op de proef werd gesteld. Misschien zijn we wel een deel van de oplossing?!

Uit de enquête die we je eerder toestuurden – en dewelke door maar liefst 6.240 collega-saunagangers werd ingevuld – blijkt dat 89% van de mensen die ons bezochten na de eerste lockdown aangeeft zich perfect veilig gevoeld te hebben tijdens hun bezoek en zou een saunabezoek dan ook ten tijde van Covid-19 positief aanbevelen.

De Saunavereniging blijft zich inzetten voor de heropening van alle Belgische publieke en private wellnesscentra en we hopen dan ook van harte dat we jou en je gezelschap binnen opzichtbare termijn opnieuw mogen ontvangen voor een welverdiend, ontspannend saunarondje!

Met warme groet,

Saunavereniging België