Het helende effect van warmte.

06/07/2021

De voordelen van warmtetherapie

Wist je dat een saunarondje niet alleen heel ontspannend is voor lichaam en geest, maar ook een aantal heel concrete gezondheidsvoordelen heeft? Je hart gaat sneller slaan, je bloedcirculatie wordt gestimuleerd en je lichaamstemperatuur stijgt, waardoor je flink gaat zweten en afvalstoffen worden afgevoerd.

Heel wat studies tonen aan dat hydrothermotherapie – of het toepassen van water (in welke vorm dan ook, met inbegrip van ijs en stoom) – een helend effect heeft. Die stijging van je lichaamstemperatuur (tot wel 39°C na een saunabad van ongeveer 15 minuten) is eigenlijk een kunstmatige koorts die er onder andere voor zorgt dat je meer witte bloedcellen aanmaakt, waardoor het risico op ontstekingen en infecties daalt en je immuunsysteem versterkt. Iets wat ons lichaam dezer tijden zeker kan gebruiken! Ook tijdens de Spaanse grieppandemie werd deze therapie reeds toegepast in heel wat sanatoria met verbluffende resultaten tot gevolg.

Een gezonde geest in een gezond lichaam

Moeten we nu massaal naar de sauna voor een kunstmatig koortsbad? Dat zeker niet. Maar we geloven wel dat dit één van de zovele voordelen is van een dagje wellness. Onderschat de kracht van ‘eens even niets doen’ dus zeker niet!

Heb jij al aan een mini-break op eigen bodem gedacht? Op onze website kan je kiezen uit maar liefst 20 bestemmingen voor een heerlijk moment van rust!

Tot binnenkort?